Loader Image

Xenia Wiest

© Maria-Helena Buckley

Geboren in een muzikale familie in Moskou – haar moeder is vioolleraar en haar vader jazzdrummer – ontwikkelde Xenia Wiest al vrij vroeg haar interesse in muziek en kunst. In 1993 emigreerde het gezin naar Duitsland en daar zong Xenia in een koor, speelde concertfluit en volgde lessen in jazz-dans en ballet in een privéschool “Academie de danse” in Braunschweig bij haar lerares en goede vriendin Marie-Françoise Gery. Op 14-jarige leeftijd besloot Xenia vol in te zetten op een carrière als professionele balletdanser en ging ze naar de John Cranko School in Stuttgart waar ze in 2003 afstudeerde. In hetzelfde jaar kreeg ze haar eerste opdracht bij de Deutsche Oper Berlin, gevolgd door een gastcontract als solist bij Theater Görlitz. Gedurende de periode 2004-2019 danste zij bij Staatsballett Berlin onder de opeenvolgende artistieke leiding van Vladimir Malakhov, Nacho Duato, Johannes Öhmann en Sasha Waltz. Ze was te zien in choreografieën van George Balanchine, Maurice Béjart, William Forsythe, Jiří Kylián, Angelin Prejlocaj, Nacho Duato, Ohad Naharin, Hofesh Shechter en Marco Goecke. Tijdens haar carrière bij Staatsballett Berlin ontdekte ze haar gave en pad als choreografe, creëerde verschillende stukken en kreeg haar werk een internationaal karakter, vertoond onder meer in Mexico, Japan, de VS en Rusland. Haar eerste creatie voor Staatsballett Berlin werd in 2005 voorgesteld op de balletavond “Shut up & Dance”. In 2013 creëerde ze het solostuk “La Llorona” voor haar vriendin, de sterdanseres Elisa Carrillo Cabrera voor haar gala “Elisa & Amigos 2013” in Bellas Artes. Wiest diepte haar werk als choreografe verder uit en was winnaar van de Choreografische Competitie in Biarritz in 2016, gevolgd door een werk in opdracht van Ballet de L’Opéra National de Bordeaux. In 2017 maakte ze deel uit van de samenwerking „The murder on the Orient Express” voor Juniorballet Dortmund en creëerde ze het stuk “Distant Relatives” voor Staatsballett Berlin. Naast haar deelname aan het “Intersection Point 2018 – Die Sanduhr” voor het Stanislavski Theater was ze tevens finalist bij de beroemde CONTEXT – Diana Vishneva’s Choreographers Competition met haar stuk “Axis”. Haar creatie “We named him Kurt” in samenwerking met Staatsballett Berlin en de freelance scene van Berlijn, volgde in 2018. Verder nam ze in 2019 deel aan de coproductie „1,2,3,4“ met MADCompnany Yuri Smekalove en dansers van de Mariinsky, Bolshoi en Mikhailovsky Theaters en in hetzelfde jaar creëerde ze “Ashes” voor Junior Ballet van Lyon CNSMD.
Vanaf seizoen 2019/2020 vervoegde Wiest het dansgezelschap van Hannover onder leiding van Marco Goecke.
Nadat ze werd uitgenodigd om Balletdirecteur te worden van het Mecklenburgisches Staatstheater nam haar carrière als professionele danseres een eind in september 2020. In seizoen 2021-2022 sticht zij haar eigen gezelschap Ballett X Schwerin en creëert “Nacht ohne Morgen” en “Through my eyes”.
In 2022 danst Junior Ballet Antwerp haar choreografie “Live now think later” en in 2023 staat haar creatie voor de opera “Nixon in China” op het agenda, opgevoerd door Daniel Kramer in de Staatsoper Hannover.

NL