Loader Image

Interview met Artistiek Beschermheer David Dawson

©Oliver Look BB468F50-6C06-4889-BF8D-295F1FE08044
©Oliver Look
Wij zijn erg blij dat jij hebt ingestemd om de Artistieke Mentor van JBA te zijn. Kan je ons vertellen wat jouw beweegredenen waren om toe te stemmen?
Dat ik gevraagd werd om het Peterschap op te nemen voor JBA beschouw ik als een enorme eer en het stemt me gelukkig om deel te mogen uitmaken van dit nieuwe spannende avontuur! 
Ik kende Alain Honorez en werkte reeds samen met hem toen hij als Principal danste bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en we zijn altijd goede vrienden gebleven. Jaren geleden al lieten we onze gedachten de vrije loop over de mogelijkheden om een soort tussen-dansgroep (een tussenstadium) op te richten en ik moedigde hem aan om zijn visie/droom waar te maken voor het creëren van een nieuw platform (podium) voor dans en dansers in Antwerpen. In de loop der tijd werd ik meer en meer de persoon waarmee hij kon praten over dit soort zaken, zijn aanspreekpunt om zo te zeggen, over hoe dit te realizeren, welke funderingen uit te werken voor JBA als “dansgezelschap” en hoe het kern-doel te formuleren/omschrijven. Toen hij mij uiteindelijk vroeg om het Artistieke Peterschap op te nemen reageerde ik eerst verrast maar tegelijkertijd realiseerde ik me dat hiermee een fantastische kans geboden werd om van dichtbij betrokken te zijn in het helpen van jonge dansers in hun groei naar professionele dansers, choreografen, leraars en regisseurs van de toekomst.
Het JBA-programma is het eerste in zijn soort in België. Waarom denk je dat er hier een nood aan is?
JBA overbrugt de kloof tussen studeren en professioneel dansen en geeft de ruimte aan jonge dansers om zich verder te bekwamen op een moment dat ze nood hebben aan waardevolle ervaring en kennis. Volgens mij biedt het de jonge danser van vandaag de mogelijkheid om zichzelf verder te ontwikkelen zonder de hoge prestatiedruk binnen een compagnie. 
Junior gezelschappen zijn een belangrijke tussenschakel voor jonge dansers om te groeien in een duurzame, veilige omgeving – dit soort programma’s zijn reeds zeer populair in de meeste grote danshoofdsteden van de wereld. Antwerpen heeft een belangrijk danserfgoed, zowel in het verleden als vandaag en ik denk dat JBA een aanzienlijke bijdrage kan leveren naar de continuïteit van haar culturele geschiedenis.  
Uw carrière kenmerkt zich door de samenwerking met wereld’s meest vooraanstaande danscompagnieën en beroemde dansers.  Wat trekt u aan om te werken met minder ervaren jongeren?
Te mogen werken met deze jonge mensen betekent hen te kunnen helpen/coachen om zich voor te bereiden op een professionele carrière, een leven in de schijnwerpers. Ik geloof er in om jonge dansers alle mogelijkheden te bieden om hun eigen artistieke ziel en potentieel te laten ontdekken en hen zo te helpen hun doel en dromen waar te maken. Een jong iemand die kiest om te dansen wordt gedreven door een passie en deze passie wordt een deel van wie ze zijn, hun identiteit en wij kunnen helpen om die passie te voeden.  Dans is een extreem bevrijdende kunstvorm, emotioneel en fysisch tegelijkertijd en ik ben er van overtuigd dat het deze gecombineerde kwaliteiten zijn die er voor zorgen dat we ons als een volledig en volwaardig mens kunnen ontwikkelen.
Als je ooit een choreografie voor JBA zou creëren wat zijn dan de kwaliteiten waar je naar op zoek zou gaan in onze jonge dansers? 
Technisch fysiek leren dansen is het startpunt van een reis die kan leiden tot een leven vol persoonlijke artistieke expressie en het zou me boeien om de JBA dansers te begeleiden in hun zoektocht naar dit soort expressie. Het is maar als je weet hoe de techniek en de verworven kennis te gebruiken dat je kan beginnen met het creëren van prestaties. Ik geniet er van te werken met dansers die muzikaal en creatief zijn en een gevoel voor verbeelding hebben want dat zijn de kwaliteiten die de verbinding aangaan met ons publiek.  De inspanningen en het werk dat we leveren resulteren via de inzichten en de uitvoering van de danser, en ‘de danser wordt maar de danser’ door het werk en de geleverde inspanningen. 
Het is dit bijzondere gevoel van delen van gemeenschappelijke doelen dat dans als kunstvorm zo mooi maakt.
NL