De Britse choreograaf David Dawson is een van de toonaangevende dansmakers die vandaag op basis van klassiek ballet werken. Zijn choreografische stijl staat bekend voor het transformeren van klassiek ballet en wordt wereldwijd geprezen door critici en publiek.
Dawson werd vereerd met de Prix Benois de la Danse voor chorografie en genomineerd voor de UK Critics’ Circle National Dance Award voor ‘The Grey Area’. Hij creëerde ‘Reverence’ voor het Mariinsky Ballet, waarvoor hij bekroond werd met Ruslands hoogste theaterprijs voor visuele kunst, de Golden Mask Award, terwijl hij de eerste Britse choreograaf werd die een ballet voor dit legendarische gezelschap creëerde. Hij ontving de Choo San Goh Award voor ‘The Gentle Chapters’ en werd genomineerd voor de Gouden Zwaan Prijs, voor ‘Overture ‘ en ’00:00’. Voor zijn /interpretatie/bewerking/re-imagining van ‘Faun(e)’, gemaakt voor het English National Ballet, werd Dawson genomineerd voor de UK Critics’ Circle National Dance Award en de Prix Benois de la Danse voor choreografie.
David Dawson werd geboren in Londen en kreeg zijn opleiding aan de Rona Hart School of Dance, de Arts Educational School en de Royal Ballet School.
In 1991 won hij de prestigieuze Prix de Lausanne en hetzelfde jaar kreeg hij een contract aangeboden bij het Birmingham Royal Ballet.
Hij werd genomineerd als ‘Beste Nieuwkomer’ van het seizoen door ‘Dance & Dancers’-magazine in 1992. Hij trad in 1994 toe tot het English National Ballet als solist en een jaar later verhuisde hij naar Amsterdam om er op te treden met het Nationale Ballet. Vervolgens vervoegde hij het Ballet Frankfurt in 2000, waar hij samen werkte met William Forsythe en danste nog twee jaar tot hij het besluit nam om zijn tijd te besteden aan het creëren van zijn eigen nieuwe werken.
Dawson heeft internationaal tal van balletten gemaakt, waaronder de full-length creaties van ‘Tristan + Isolde’, ‘Swan Lake’ en ‘Giselle’. Andere belangrijke werken zijn ’Requiem’, ‘The Four Seasons’, ‘Anima Animus’, ‘Citizen Nowhere’, ‘On the Nature of Daylight’, ‘A Million Kisses to my Skin’, ‘Empire Noir’, ‘The Human Seasons’, ‘Day 4’, ‘The Third Light’, ‘Morning Ground’, ‘Das Verschwundene|The Disappeared’, ‘A Sweet Spell of Oblivion’, ‘The World According to Us’, ‘Dancingmadlybackwards’, ’5’, ‘Opus.11’, ‘Styx’, ‘At the End of the Day’ en zijn veelgeprezen ‘Timelapse / Mnemosyne)’.
Tussen 2004 en 2012 was David Dawson Resident Choreograaf bij het Nederlandse Nationale Ballet, het Semperoper Ballet en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Sinds 2015 bekleedt hij de functie van Associate Artist bij Het Nationale Ballet.
Zijn creaties zijn opgenomen in het repertoire van vele balletgezelschappen, zoals: Boston Ballet, Ballet National de Marseille, Semperoper Ballet, Het Nationale Ballet, English National Ballet, Aalto Ballet Theatre Essen, Finnish National Ballet, Hungarian National Ballet, Norwegian National Ballet, Mariinsky Ballet, Pacific Northwest Ballet, Pennsylvania Ballet, The Royal Ballet, Royal New Zealand Ballet, Koninklijk Ballet van Vlaanderen, San Francisco Ballet, Scottish Ballet, Slovenian National Ballet, Staatsballett Berlin, Bayerisches Staatsballett, Royal Swedish Ballet, Singapore Dance Theatre, Ballet du Capitole Toulouse, Tulsa Ballet, Vienna State Opera Ballet, Ballett im Revier en West Australian Ballet. Dawson werd uitgenodigd als jurylid van de Prix Benois de la Danse in Moskou en van het Dance Open International Ballet Festival in St. Petersburg.
©Dean Barucija