Maja Grubić

Maja is met haar 17 lentes de jongste van de nieuwe aanwinsten maar echt heimwee naar huis heeft deze Kroatische/Canadese niet – sinds haar elfde is ze het gewend om van huis weg te zijn. Dat bleek nodig vertelt ze om haar balletopleiding verder te zetten aan de Canadian National Ballet School in Ontario. Ze herinnert het zich als een vormende tijd voor haar karakter en het verder ontplooien van haar passie voor ballet en muziek.
Geboren in Engeland begon ze al op zeer jonge leeftijd te dansen. Haar zus volgde lessen en Maja vond het leuk om met haar mee te doen. Toen haar familie naar Canada verhuisde, bleef ze dansen op een plaatselijke balletschool volgens de Vaganova (Russische) methode. Ze experimenteerde ook met andere vormen van dans en genoot van zwemmen, maar toch gaven die hobby’s niet dezelfde voldoening waardoor ze zich uiteindelijk helemaal zou gaan focussen op ballet. Haar motivatie en zelfstudie wierpen hun vruchten af en na een zomer-intensief bij de Nationale Balletschool kreeg ze als 11-jarige een plek aangeboden om deel te nemen aan hun professionele opleiding.

Maja:

“Tijdens een recente zomercursus in Praag hoorde ik over JBA en werd ik bewust van wat Europa kan bieden. Tegelijkertijd vind ik mezelf als afgestudeerde 17-jarige nog te jong om een fulltime carrière aan te vatten en besef ik dat vele dansgezelschappen vandaag terughoudend zijn om jonge dansers met weinig of geen ervaring te engageren. Wat JBA biedt – een sterk aanbod aan verschillende choreografische stijlen, optredens voor publiek, persoonlijke coaching in een kleine ondersteunende omgeving… is de ideale volgende stap om van mijn twee jaar in Antwerpen de geschikte overgangsperiode te maken tussen school en de start van mijn professionele carrière.”

Maja is een jonge vrouw met een zeer intelligente en realistische kijk op haar toekomst. Net als zo velen heeft ook zij dromen over gezelschappen waar ze graag deel van zou willen uitmaken, waaronder Het Nationale Ballet, het Wiener Staatsballett en natuurlijk het Nationale Ballet van Canada – allemaal klassiek georiënteerde gezelschappen… Ook zou ze graag samenwerken met choreografen als Crystal Pite en Christopher Wheeldon, maar ze heeft ook de maturiteit om te begrijpen dat dit allemaal snel kan veranderen. Eerst wil ze meer te weten komen over haar eigen bewegingsmogelijkheden door zich in verschillende dansstijlen te verdiepen.
HET ZWANENMEER met zijn prachtige muziek en de grote sterballerina’s in de rol van Odette/Odile zien dansen, dat is haar échte passie en ze houdt ervan vrienden ontmoeten, te bakken en muziek te beluisteren.

©Filip Van Roe