Met de start van het Ensor-feestjaar 2024 worden deze maand in Vlaanderen reeds talloze vieringen officieel ingezet. Een hoogtepunt is ongetwijfeld JBA’s veelbelovende productie JAMES die op 24 en 25 februari in de Antwerpse Opera in première gaat. In afwachting daarvan zijn wij in de studio getuige van het fascinerende proces van de totstandkoming van de voorstelling en het lijkt alsof uit de nevel van het verleden het driedimensionaal portret van Ensor en zijn oeuvre langzaam vorm krijgt.
In deze FLASH belichten we alvast 2 vakmensen die zich de afgelopen maanden volledig in de Ensor-materie hebben ondergedompeld: choreograaf Mauro de Candia en beeldend kunstenares Julie Coppens.
De Candia, voormalig directeur van het Osnabrück Danstheater in Duitsland wordt in de balletwereld gezien als een visionair naar wiens expressieve producties in heel Europa gretig wordt uitgekeken. Julie Coppens is de artistieke ontwerpster binnen een familie-productiebedrijf en haar uitmuntend scenografisch werk voor JBA’s CINDERELLA in 2023 staat ons nog duidelijk voor de geest.
Tientallen prachtige levensechte maskers, nauwgezet gekneed, gevormd en beschilderd door Julie liggen klaar om tot leven gebracht te worden door onze dansers. De vreemde personages op Ensor’s canvassen wachten geduldig hun ‘moment suprême’ af. Julie Coppens is er met verve in geslaagd om de gelaatsexpressies vast te leggen waar Ensor met zijn satirische kijk en scherpe observatie van het menselijk gedrag om bekend stond.
Mauro “kneedt” ondertussen de dansers en creëert met zijn originele bewegingstaal en groepvorming een dansstuk vol emoties en klanken die zelfs in de kale repetitieruimte zinvol resoneren. Om Ensor als kunstenaar en mens te schetsen koos de Candia met opzet niet voor herkenbare thematische partituren, maar voor minder gekende muziekfragmenten van componisten van Ensor’s tijdperk. Langzaam maar zeker komt deze kaleidoscoop samen en zien we een veelvoud aan klank, beweging, kleur en emotie…. als stukjes van een levende puzzel die de artiest James Ensor vorm geeft.
© Alain Honorez