FLASH #11 – DANSEN VEREIST MOED EN VOLHARDING

De choreografie YU gaat over moed en volharding… en laat deze eigenschappen nu juist gebeiteld staan in het DNA van JBA!
Moed is namelijk de drijfveer die deze jonge groep vooruit stuwt en letterlijk in leven houdt.

Choreografe Altea Nuñez, zelf een sterke en vastberaden vrouw, put uit haar eigen ervaring en kent als geen ander de valkuilen waar de jonge JBA protegées mee geconfronteerd zullen worden. Haar creatie YU ziet ze als een spiegel waarin de dansers zichzelf zullen ontdekken en ervaren wat er nodig is om als professionele danser hun mannetje te staan op het door hen gekozen kronkelende en veeleisende pad.

Oorspronkelijk gecreëerd voor een groep mannelijke afgestudeerden van de Koninklijke Balletschool Antwerpen, explodeerde het werk op weergaloze wijze tijdens het JBA Launch Event in 2019.
Later, tijdens de moeilijke Corona lockdown-periode werd het aangepast en als auditiemateriaal gebruikt voor de eerste lichting JBA dansers in de vorm van een korte video voor twee Japanse mannen. Het straalde moed en kracht uit, eigenschappen die toen wereldwijd voor iedereen van vitaal belang waren.

Deze keer heeft Altea de laatste versie van YU herwerkt voor de huidige JBA-groep, voornamelijk bestaande uit vrouwen. Het zal begin 2024 in Antwerpen worden opgevoerd en als alles volgens plan verloopt, zal het daarna in Genève worden getoond tijdens het Internationale Junior Company Festival.

Altea: “Het is de bedoeling om deze jonge vrouwen ertoe aan te zetten naar “binnen” te kijken, om daar de focus te vinden die ze nodig hebben in voorbereiding op de volgende belangrijke stap in hun danscarrière. Ik geloof echt dat vrouwen een diepe aangeboren kracht bezitten waaruit ze kunnen putten op voorwaarde dat ze bereid zijn die ook te gebruiken. In de danswereld van vandaag is het een feit dat mannen in het voordeel zijn: het aantal werkzoekende vrouwelijke dansers ligt gemiddeld veel hoger t.o.v. van mannelijke dansers. Deze laatsten vinden vandaag de dag nu eenmaal makkelijker een job.
Dus vrouwen moeten zich daar van bewust zijn en totale inzet is aan de orde evenals een duidelijke en heldere focus om de lat steeds hoger te leggen en zichzelf te overtreffen.”

YU: moed, vastberadenheid, oerkracht en vrouwelijke troeven in een krachtig stuk, waarvan het thema zeker weerklank zal vinden bij het publiek!

Elf verschillende nationaliteiten – elk met hun eigen cultuur – vinden elkaar in de Antwerpse JBA studio en werken naadloos en kristalhelder samen onder begeleiding van onze Spaanse balletmeesteres Altea Nuñez! Van enige Babylonische spraakverwarring is er geen sprake!

LAUREN EN SOAZIG BEREIDEN ZICH VOOR!

Vijf jonge vrouwen bereiden zich momenteel voor op hun volgende stap na hun JBA-ervaring in Antwerpen. Een evolutie als mens én als danser naar meer volwassenheid en diepere rijpheid is duidelijk hoorbaar als we met twee van hen terugblikken op hun ervaring van de afgelopen tijd in Antwerpen.

Lauren Alving & Soazig Drion spreken vol vertrouwen, zelfverzekerdheid en zelfkennis, kwaliteiten die de JBA-leiders voorop stellen om hun dansers eigen te maken.

Beiden beseffen dat het goed is om naar perfectie te streven, maar net zo belangrijk is het om hun eigen sterke en zwakke punten te kennen en te beheersen. De afgelopen weken is als onderdeel van het werk in de studio auditiemateriaal voorbereid en werden de dames gefilmd tijdens hun klaswerk, hedendaags- en improvisatiemateriaal en tijdens een klassieke variatie die elke danser met zorg heeft gekozen.

Dansen voor een camera kan intimiderend zijn volgens Soazig. Openhartig geeft ze toe dat ze bepaalde stukken van de door haar gekozen solo (Giselle, Act 1) best wel lastig vond. Door zich te concentreren op het plezier dat dansen haar geeft – een persoonlijke kracht van haar – kon ze de onzekerheid i.v.m. de camera overwinnen.

Lauren’s keuze, de snelle, veeleisende Tchaikovsky-variatie (choreografie van George Balanchine), wordt meestal niet uitgevoerd door een rijzige danser. Lauren begreep echter dat dit in haar voordeel zou kunnen uitdraaien: ze heeft dan wel de lengte maar daarnaast ook de snelheid van een kleinere danseres en een oplettende directeur kan daar wel eens de meerwaarde van inzien.

Wat oefenen betreft zijn beiden unaniem: te veel repeteren kan leiden tot onnatuurlijke bewegingen; een vleugje onzekerheid verhoogt immers de adrenaline waardoor er opwinding ontstaat – te weinig oefenen daarentegen kan de algehele kwaliteit van de prestaties onder druk zetten.
Een goed evenwicht zoeken en vertrouwen hebben in eigen kunnen blijft dus cruciaal.

Evenals Rinka Matsuura, Ella Matthews & Tilly Wightman zijn dit moedige, sterke en toegewijde jonge vrouwen die hun mannetje zullen staan in elk dansgezelschap waar ze in de toekomst deel van zullen uitmaken, bereid om het hoofd te bieden aan wat er op hun pad komt.

© Alain Honorez & Nicha Rodboon