Zoals het knallen en bruisen bij het openen van een fles champagne zo was ook de afsluiter van JBA’s jubileumjaar. 5! was terecht een succes en het smaakt naar meer!
Elk seizoen weer verrast de groep en wordt ze sterker en sterker. De uitdaging om de lat hoger te leggen stelt niet teleur en resulteert steeds in een sterk artistiek professioneel programma om U tegen te zeggen!
De drie voorstellingen in Antwerpen op 7,8 en 9 juni in hetpaleis waren een perfect gecoördineerde gezamenlijke krachtinspanning van alle betrokkenen en niet in het minst van de 13 dansers. Deze jonge artiesten bewezen met verve dat ze klaar zijn om de professionele arena te betreden en namen de gelegenheid te baat om een prestatie neer te zetten die het uitbundige applaus van een enthousiast publiek dubbel en dik verdiende.
De artistieke leiders van JBA – Alain Honorez en Altea Nuñez – hebben op overtuigende en onbetwistbare wijze bewezen dat Balletkunst nog lang niet thuis hoort in een museum. Integendeel zelfs, wanneer uitgevoerd door jonge goed opgeleide dansers die waardevolle en artistiek originele choreografieën ten tonele brengen kan men niet anders dan besluiten dat de échte Balletkunst meer dan ooit relevant is en bovendien gewenst afgaande op de volle zalen in Antwerpen, de staande ovaties en de puike recensies van critici met een bewezen, eerlijk palmares. Een speciale blijk van dank gaat zeker ook uit naar Inge Heylen die samen met Irma Swijnen het gehele feestgebeuren in goede banen heeft geleid!
5! opende met ÉTUDES, een overzicht van ballettechniek netjes uitgevoerd door de ganse Koninklijke Balletschool Antwerpen die zoals Honorez terecht beschreef in zijn welkomstwoord, de basistraining vormt die onontbeerlijk is voor het hele dansparcours.
Vervolgens was het de beurt aan JBA met THE WIND’S GIFT van Le Wang, een opkomend jong Chinees talent.
Het ballet begint in alle stilte: vanuit de duisternis en in een diffuus licht wordt een rij liggende figuren naar voren geschoven, voortgeduwd door de benen van voortschrijdende dansers tot ze allen op de vloer belanden en de bewegingen op de grond synchronisch verder gaan, enkel begeleid door de hoorbare ritmische ademhaling van één van de dansers. Een klappend geluid van handen op lichaam of podium verbindt hen terwijl ze in volledige eenheid vallen, draaien en rollen. De grimmigheid van deze winterscène lijkt te verzachten door het inzetten van ietwat onheilspellende muziek, een danser glijdt door de groep terwijl een zachte wind de oosters geïnspireerde doorschijnende tunieken en broeken van de dansers doet opwaaien. Formaties worden opgebouwd en gevormd waarbij pizzicato-snaren de komst van de lente oproepen om vervolgens over te glijden naar de zomer. Een poëtisch duet, waarbij de soliste haar gift doorgeeft aan een andere danser, verbeeldt de verandering van de seizoenen alsook de cirkel van het leven zelf.
De naadloze mix van klassiek en eigentijds, Oost en West, echt en abstract in zowel muziek als beweging maakt dit tot een tijdloos prachtig ballet om te allen tijde van te genieten.
Na de pauze volgt een prachtige caleidoscoop van 11 korte fragmenten uit het JBA repertoire, naadloos aaneengeregen in een choreografische wervelwind van 40 minuten:: van CAKE OR DEATH (Nancy Osbalteston), METAMORPHOSIS (D. Dawson), CINDERELLA (Honorez & Nuñez), ABSOLUTIO en YU, (beiden van A. Nuñez), tot het recente JAMES (M. de Candia) om er maar een paar te noemen. Eens te meer gaf Altea Nuñez blijk van haar opmerkelijke waarde zowel als choreografe als balletmeesteres. De precisie, muzikaliteit en kunstzinnigheid van de dansers zijn voor een groot deel te danken aan haar gedreven werk en onuitputtelijke energie in de studio. Onlangs werd zij gevraagd om tijdens het komende seizoen 24/25 haar choreografie CLAROSCURO te regisseren voor de nieuw opgerichte Paris Opera Junior Ballet Company wat boekdelen spreekt over haar talent en de waardering bevestigt die haar te beurt valt vanuit internationale hoek.
Het is een verbluffend succesvol seizoen geweest: een eerste buitenlandse prestatie in Genève, de uitstekende ontvangst in eigen land van onze Ensor-bijdrage JAMES (binnenkort te zien in heel België tijdens de herfst) en een gevarieerde feestelijke afsluiter… 5!
Junior Ballet Antwerpen ‘staat er’ ondertussen en maakt keer op keer zijn reputatie van kwaliteitsvolle, plichtbewuste organisatie waar met aandacht voor zowel zijn dansers alsook voor het publiek dat telkens verrast wordt door hun artistieke veelzijdigheid. De leiders kunnen terecht gefeliciteerd worden met alle keuzes die ze gemaakt hebben en zonder twijfel hebben ze bewezen dat het jonge bedrijf in zeer ervaren handen is. De toekomst van JBA én van Ballet zelf ziet er niet alleen rooskleurig uit, maar straalt in technicolor !
© Nicha Rodboon, Filip Van Roe