FLASH #18 – NIEUWE HORIZONTEN

Na een kille en natte lente kijken we met z’n allen uit naar de zon en naar vakantie…. we duiken de zomer in! Tijd om met familie en vrienden door te brengen, tijd ook om uit te rusten van het harde werk en om de batterijen weer op te laden. De lichamen van dansers hebben deze recuperatie namelijk nodig. Maar ook team JBA heeft behoefte aan fysieke ontspanning en meer nog aan mentale rust om straks weer fris en monter met een nieuw werkschema aan de slag te gaan!

En terwijl de studio lichten gedoofd worden en de deuren op slot gaan voor een welverdiende vakantie, beginnen vier van onze ‘afgestudeerden’ aan een nieuw hoofdstuk in hun levensboek en vliegen ze uit naar andere oorden.

Rinka Matsuura was de afgelopen 3 jaar een zeer gewaardeerd lid van het JBA dansteam. Haar aangeboren muzikaliteit, fijne techniek en gevoel voor interpretatie was vanaf de start duidelijk en werd bevestigd toen ze vorig seizoen de titelrol danste in CINDERELLA.

Dit voorjaar deed ze auditie bij het Milwaukee Ballet Second Company (MB II) in de VS en omdat het financieel moeilijk was om persoonlijk ter plaatse te gaan gaf de directeur het akkoord om haar auditie online te laten doorgaan. Dit resulteerde in een onmiddellijke aanbieding van een stagiaire contract. Kunnen starten en deel uitmaken van het Milwaukee Ballet II betekent een ware springplank voor Rinka’s carrière en ze is dan ook absoluut verheugd om vanaf augustus het neo-klassieke en klassieke repertoire van deze compagnie aan te leren. Rinka zal gemist worden bij JBA!


Soazig Drion kreeg haar dansopleiding grotendeels in Franse private scholen. Tijdens haar training bij JBA bloeide ze open, verhoogde haar zelfzekerheid en deed ze podiumervaring op. In augustus vervoegt Soazig het Estonian National Ballet in Tallinn, Estland.

Terugblikkend op de afgelopen twee jaar bij JBA duurde het volgens Soazig wel even om te wennen aan “deel zijn” van een groep, het geven en nemen, de kameraadschap en de luxe van zichzelf te kunnen zijn zonder druk van buitenaf. Het leidde allemaal tot haar uitvoering van een gecreëerd personage in het avondvullend programma CINDERELLA, nl één van de twee stiefzussen. Ze vergelijkt haar traject bij JBA met het dansen van David Dawson’s METAMORPHOSIS. Dit ingetogen veeleisende werk maakte deel uit van het programma tijdens haar eerste jaar bij JBA en Soazig moest toen diep graven om het nodige inzicht te krijgen in de structuur, de ruimtelijke orde en de beheerste intensiteit, uniek voor ‘de Dawson techniek’.
Ze kijkt uit naar alles wat volgend jaar voor haar in petto heeft, maar vooral naar de overeenkomsten qua repertoire met de Franse stijl: haar opleiding door onder meer de beroemde voormalige Parijse Opera étoile, Clairemarie Osta ligt daarvan aan de basis.


De Britse Tilly Wightman was slechts anderhalf jaar geleden één van JBA’s jongste nieuwkomers en binnenkort verhuist zij naar Duitsland als lid van de Dortmund Junior Ballet Company, onder leiding van Xin Peng Wang.

Tilly herinnert zich haar allereerste weken bij JBA als overdonderend: zo werd ze als het ware ondergedompeld in de creatieve drukte van het 3-act ballet CINDERELLA waarin haar de titelrol werd toevertrouwd in één van de drie casts. Zij had JBA op een later tijdstip vervoegd en moest zich op hoog tempo de gewoonten en geplogenheden van JBA eigen maken. De hechte band binnen de groep en de hulp van collega’s Rinka Matsuura en Natsuki Nishiyama in het bijzonder (beiden dansten eveneens de titelrol) gaf haar het nodige vertrouwen. De training bij JBA heeft haar geholpen in haar ontwikkeling als kunstenaar mede dankzij de persoonlijke coaching en de verschillende stijlen en technieken die ze ervaarde. Ze verwijst naar Ihsan Rustem’s BOLERO, geënsceneerd voor JBA door Laura Fernandez en vervolgens gepolijst door de choreograaf zelf.
Op het programma van het Dortmund Ballet seizoen 24/25 staan twee klassieke balletten, SWAN LAKE en LA BAYADERE, waar Tilly erg naar uitkijkt om te dansen. Extra leuk is het feit dat ze voormalige mede-studenten van de Royal Ballet School in Londen waar Tilly trainde vooraleer naar JBA te komen zal terugzien. 


De Amerikaanse/Hawaiiaanse Lauren Alving sprong steeds in het oog in de rollen die ze de afgelopen twee jaar bij JBA danste. Deze opvallende, donkerharige jonge vrouw onderscheidt zich op het podium door haar intensiteit en soepelheid in beweging. Zij voltooide haar balletopleiding aan de Nationale Ballet Academie Amsterdam voor ze naar JBA kwam. Binnenkort verhuist Lauren naar Dresden waar ze een stagiaire contract aangeboden kreeg bij het SemperOper Ballett onder de nieuwe leiding van Kinsun Chan. 

Lauren is er heilig van overtuigd dat haar tijd bij JBA van grote invloed is geweest op haar vorming als danser. Van de karakterrollen in CINDERELLA tot Ilja Louwen’s originele werk JOURNEY en onlangs nog JAMES van Mauro de Candia, allemaal hebben ze haar technische precisie en artisticiteit aangescherpt en maakten ze haar belofte als opkomend kunstenaar waar. Lauren realiseert zich dat door aan te sluiten bij SemperOper Ballett met zijn gevarieerde repertoire dit haar de mogelijkheid geeft om de eclectische training die ze bij JBA heeft gevolgd verder uit te diepen. Een duidelijk richtingssignaal wat haar professionele carrière betreft!


We zijn natuurlijk meer dan verheugd dat onze jonge dansers de professionele arena betreden om hun droom waar te maken. Toch, door de nauwe band die groeit gedurende de twee-jarige training en de optredens is het ook met pijn in het hart als de tijd gekomen is om onze pupillen/leerlingen uit te wuiven. 

We zullen hen nauwlettend blijven volgen en wensen hen alvast veel succes voor de toekomst.
Welgemeendefelicitaties en een welverdiende vakantie aan allen!

Blijf ons volgen en kijk uit naar wat JBA’S 24/25 seizoen voor u in petto heeft!

© Nicha Rodboon, Filip Van Roe