FLASH #21 – WIE/WAT SCHUILT ER ACHTER DE MASKERS?

Als je James Ensor’s omvangrijk en gevarieerd oeuvre onder de loep neemt springt oa het schilderij ‘De Intrige’ in het oog. Dat werk bekleedt dan ook een ereplaats in de huidige tentoonstelling van Ensor’s werk in het KMSKA. Op het eerste gezicht roept ‘De Intrige’ bij de toeschouwer het beeld op van een groep vrolijke carnavalsvierders. Maar bij nader toezien laat zich achter de overdreven, zelfs groteske uitdrukkingen de ware bedoeling van de kunstenaar raden en wordt er hier met een satirisch tintje een minder onschuldige sfeer gesuggereerd. Het zijn geen gezichten die ons aanstaren maar eerder kleurrijke intrigerende maskers die een karikatuur evoceren van de personen die ze dragen.

Junior Ballet Antwerp, Ballet Antwerpen, Ballet, James Ensor

Toen de productie JAMES in zijn beginfase was, bedacht het JBA team vrij vlug dat ‘maskers’ een centrale plaats moesten innemen in het wonderbaarlijk genuanceerde ballet-tableau van choreograaf Mauro de Candia. Om deze belangrijke attributen vorm te geven deed Alain Honorez opnieuw een beroep op Julie Coppens, de rekwisiet-ontwerpster waar JBA eerder mee samenwerkte voor CINDERELLA, overtuigd als hij was dat ook deze opdracht door haar op een zeer kwalitatieve en originele manier zou ingevuld worden.

Onder Julie’s bekwame vingers kwamen er in haar atelier tientallen maskers tot leven: vanaf de tekentafel naar de zorgvuldige gelaagdheid van papier-maché kreeg elk personage langzaamaan een gezichtsuitdrukking zowel herkenbaar bij voor-aanzicht als in profiel of zelfs in driekwart-vorm. Daarna volgde de beschildering waarbij Julie Ensor’s levendig kleurenpalet gebruikte zodat uiteindelijk de voltooide maskers elk op zich een echt kunstwerkje werden.

De maskers voor het eerst opzetten en zich eigen maken was voor de jonge JBA dansers geen makkelijke taak. Naast de ademhalingscontrole – voor een danser zeer belangrijk – mag ook de impact voor de oogbeweging niet worden onderschat: dansers moeten niet alleen de bewegingen in hun eigen ruimte kunnen inschatten maar ook hoe en waar ze zich ten opzichte van de groep moeten opstellen in een voortdurende veranderende choreografie. Door twee spleten naar buiten staren mét beperkte ademhaling, ‘in personage’ blijven, muzikaal bewegen in strikte formaties bij snelle lichteffecten bracht onze dansers niet van hun stuk. Daarnaast slaagden ze er in om door overdreven lichaamsexpressie de bedekte gelaatsexpressie te compenseren en alles vloeiend en professioneel te laten verlopen.

Afgelopen februari vond de première van JAMES plaats op het grote podium van de Opera van Antwerpen en het was prachtig!
De productie is ondertussen bewerkt voor kleinere intiemere locaties wat verrassend positief is uitgevallen. Van dichterbij bekeken krijgen de scènes met deze gemaskerde personages een diepere betekenis – het publiek maakt als het ware deel uit van de wereld van Ensor en wordt uitgenodigd om haar eigen mening en conclusie te vormen over het raadselachtige genie dat James Ensor was.

JAMES van Junior Ballet Antwerp wordt gedanst tijdens een nationale tournee en bijt de spits af in cc De Spil, Roeselare op 8 november 2024. Voorstellingen tem 14 december 2024.
Exacte locaties zijn terug te vinden op onze website.
Hoog tijd om je tickets te bestellen !

© Alain Honorez & Filip Van Roe