FLASH #26 – CINDERELLA’S TRANSFORMATIE

Toen JBA’s CINDERELLA in 2023 in première ging in de majestueuze Antwerpse Handelsbeurs leende diens architectuur zich perfect voor de door de Cin&Art ontworpen 3D-mapping. Het rijkelijk versierde huis waar Assepoester opgroeide en waar ze zo stiefmoederlijk behandeld werd, evenals het weelderige kasteel waar ze haar prins voor het eerst ontmoette, werden met behulp van technologisch vernuft prachtig geprojecteerd op het bestaande atrium en vormden het wonderlijke decor voor dit aandoenlijk sprookje.

Prachtig beeld uit JBA's voorstelling van Cinderella

Meer dan twee jaar later is er een transformatie nodig om het verhaal van CINDERELLA naar andere oorden te brengen, naar podia van kleinere theaters en culturele centra, een nieuwe setting dringt zich op… anders, maar niet minder poëtisch. Nadat co-choreografen Altea Nuñez & Alain Honorez de scenografie hadden aangepast was het aan Cin&Art om de licht- en speciale effecten een make-over te geven en aan Gloria Montesinos om het licht te creëren.

Tibaut Coppens (Cin&Art): “We wilden vergelijkbare effecten bereiken, maar nu met behulp van 2D-mapping (tweedimensionaal) in plaats van de originele 3D. Door een transparant gaasgordijn aan te brengen achteraan het toneel kunnen we daarop projecteren én kunnen we achter het gordijn diepte creëren om het verhaal helemaal uit te werken. De projectie zal vergelijkbaar zijn met het origineel, maar dan op kleinere schaal.”

Na haar briljante werk voor FURORE & JAMES, is er opnieuw beroep gedaan op de Spaanse lichtexperte Gloria Montesinos. In samenwerking met Cin&Art zal zij er voor zorgen dat de subtiele ontplooiing van de personages en de schoonheid van de dans volledig tot hun recht komen.

Altea Nuñez (vertolkt de rol van de stiefmoeder): “Als danser is het theater altijd mijn echte thuis geweest. De Handelsbeurs was als decor prachtig maar de omvangrijke ruimte bracht de intimiteit van de gecreëerde fantasiewereld een beetje in het gedrang. Als dramaturg/choreograaf, vond ik dat veel acteer- en dansdetails op het enorme podium verloren gingen. In een theater en onder de juiste belichting worden deze beter benadrukt en dit zorgt er voor dat het publiek intenser betrokken wordt”.

Letizia Austoni (JBA danser – vertolkt de rol van Assepoester): “Ik heb de originele productie nooit gezien, wat goed is. Ik kan me nu ongenuanceerd inleven in mijn rol en deze tot leven brengen zoals ik haar zie: een meisje met een eigen mening, sterk maar lieflijk wiens herinneringen aan haar moeder nog steeds heel wezenlijk aanwezig zijn. Alain en Altea hebben aan mezelf en Maho, de 2e-cast Assepoester, uitgelegd wat de betekenis en intentie is van elke beweging – tegelijk geven ze ons de begeleide vrijheid om de gebaren en emoties te verkennen en ons eigen te maken. Zo komt onze interpretatie op natuurlijke wijze tot stand en wordt het nooit een strikt afgelijnde choreografie.”

Met de theaterpremière in het verschiet belooft de getransformeerde versie van CINDERELLA net zo betoverend, origineel en nóg ontroerender te worden dan voorheen.

CINDERELLA, hetpaleis Antwerpen 30 & 31 mei en 1 juni 2025.