JBA’s vierde werkjaar loopt ten einde en we bereiden ons voor op de zomervakantie! Met voldoening blikken we terug op een bijzonder productieve tijd waarin onze tweede generatie dansers hun vleugels kon uitslaan en groeide tot de volwaardige artiesten die ze vandaag zijn. Sinds de start van hun tweejarig JBA-traject in 2021 schitterden ze in maar liefst 6 verschillende producties (in en rond Antwerpen) en zijn ze nu klaar om hun professionele carrière aan te vatten via contracten in Frankrijk, Spanje, Estland en Tsjechië.
Terugblikkend besteden we aandacht aan de belangrijke rol die de choreografen en coaches is toebedeeld, niet alleen voor de artistieke vorming en technische ontwikkeling van onze dansers, maar ook om ‘de smaak’ van JBA tot bij het publiek te brengen.
Monique Loudières & Christiane Marchant, twee gedreven leraars met diepgaande kennis, passie en motivatie waren ook dit jaar weer aanwezig bij JBA om de ballettechniek te verfijnen en het repertoire aan te leren.
Ook Jesse Callaert, die in juli zijn eigen zomercursus organiseert in de JBA studio, keerde enthousiast terug om zijn waardevolle ervaring en inzicht in de choreografische taal van Johan Inger en Edward Clug te delen met onze dansers.
Eind vorig seizoen waren we meer dan trots om David Dawson’s meesterwerk METAMORPHOSIS voor te kunnen stellen in de Antwerpse Handelsbeurs. Dit werd vooraf gegaan door Nicolo Fonte’s – ALONE/TOGETHER. Deze laatste creatie, speciaal voor JBA in vorm gegoten, hebben we zonet hernomen als onderdeel van MINIATUREN ll in hetpaleis.
De reeds bestaande lijst van gast-choreografen en coaches werd dit seizoen verder aangevuld met Ihsan Rustem & Laura Fernandez (BOLERO), Thierry Malandain & Maï Vanhout (DANSES QU’ON CROISE), Ilja Louwen (op Leo Mujic gebaseerd repertoire: JOURNEY), allemaal met hun eigen unieke danstaal qua beweging, muzikaliteit en karakterisering – elementen van onschatbare waarde voor de vorming van een beginnend podiumkunstenaar.
Andrew McNicol (SIGNATURES) en Shane Urton (DEVOTION) leverden beiden een mooie creatie voor ons, waarbij ze de grenzen van het klassieke balletjargon gebruikten en stretchten.
En niet te vergeten onze prachtige sprookjesvoorstelling CINDERELLA! Een ongezien leerproces voor onze jonge dansers die zich volledig onderdompelden in de complexiteit van een avondvullende productie en voor het eerst konden dansen op de tonen van een live orkest!
Het is duidelijk, op alle niveaus zijn het twee intense jaren geweest!
Hoewel er onlangs geopperd werd of het JBA-programma niet kon gecomprimeerd worden tot één jaar, stellen we vast dat het tijd vraagt om mentaal over te schakelen van student naar zelfverzekerde professional. In tegenstelling tot het opgedreven tempo van de huidige samenleving, is er tijd en geduld nodig om de kunst van ballet onder de knie te krijgen en deze te kunnen beheersen.
Bovendien is er veel meer te verwerken dan louter technische bekwaamheid. Zoals Altea Nuñez opmerkte in een vorige FLASH-editie:
‘Leren deel uitmaken van een groep en eigen verantwoordelijkheid nemen is, afgezien van de technische en artistieke groei, essentieel voor een jonge danser en nodig om de overgang naar een professioneel gezelschap te faciliteren‘.
Tenslotte eindigen we met een citaat van de Italiaanse Cecilia Dosio, die in 2021 na twee jaar JBA een plaats wegkaapte bij het Hongaarse Nationale Ballet:
‘Als ik down ben of ik het moeilijk heb om een bepaald stuk onder de knie te krijgen, denk ik terug aan mijn tijd bij JBA waar Altea en Alain me hielpen groeien en me leerden omgaan met moeilijke situaties’.
Dit, en nog veel meer, vormt de kern van de JBA-ervaring.
© Alain Honorez, Filip Van Roe & Nicha Rodboon