FLASH #6 – ALTEA, DE ONVERMOEIBARE KRACHT VAN JBA

Een artistieke onderneming heeft maar kans op slagen als er naast visie ook een sterke en duidelijke identiteit is, iets wat het onderscheidt van de rest en onmiddellijk herkenbaar is. Elk nieuw dansgezelschap heeft sowieso een voorsprong op succes als ze een getalenteerde huischoreograaf aan boord hebben en laat dit nu voor JBA het geval zijn in de persoon van Altea Nuñez

Expressief, innovatief, grenzeloze energie, intens, modern, poëtisch,… dit zijn de antwoorden op de vraag, gesteld aan diegenen die JBA kennen of een voorstelling hebben bijgewoond, om hun eerste indrukken te omschrijven.

Ze beschrijven niet alleen het creatieve werk van Altea, maar zijn ook van toepassing op de dame zelf. Vanaf het prille begin heeft ze in samenwerking met Alain Honorez het sterke fundament gelegd waarop JBA gebouwd is en het is haar organisch choreografisch werk dat voor een groot deel het gezelschap heeft gekenmerkt met een sterke identiteit. Summer (Seasons 4.0), de cameo films Awakening en YU, Claroscuro, het sprookje Cinderella, en het zeer recente Absolutio… dit zijn de bouwstenen waaruit het JBA-repertoire is opgebouwd en definiëren de stijl van de dansers.

Maar Altea is ook de onzichtbare kracht op wiens schouders de verantwoordelijkheid ligt voor de dagelijkse routine: de balletlessen, algemene coaching, repetities,… dit zijn ononderbroken en nooit eindigende taken. Bovendien moet ze ook de tijd vinden om haar eigen creaties uit te werken en samen te stellen.
Na de verplichte dagelijkse les nemen de repetities van ofwel haar eigen creaties als die van andere choreografen het grootste deel van haar tijd in beslag. Gastchoreografen creëren of bepalen vooraf de krijtlijnen van hun ballet in samenwerking met Altea – op dat moment deelgenoot van hun creatieve proces – en uiteindelijk zal zij als balletmeester het ruwe ontwerp verder polijsten tot de finale versie.

Haar grootste troeven zijn haar muzikaliteit en haar eigen ruime ervaring als professionele danser. Daardoor kan ze als geen ander intuïtief aanvoelen wat een choreograaf voor ogen heeft.
Als eerste solist bij Ballet Vlaanderen, destijds onder artistiek directeur Kathryn Bennetts, werkte Altea met een aantal van de meest illustere choreografen; in de moderne werken had ze lef, vuur en energie, terwijl haar klassieke rollen werden gekenmerkt door hun expressie en muzikaliteit. Onlangs terug op het podium in de rol van stiefmoeder in Cinderella was zij dé sleutelfiguur om haar jonge dansers te helpen hun diepgang van karakterisering en persoonlijkheid eigen te maken, waardoor ze in staat waren om zich bij elke voorstelling te perfectioneren.

Altea Nuñez: “De afgelopen jaren zijn een enorm leerproces geweest, soms denk ik dat ik meer heb opgestoken dan onze dansers zelf! Wat me het meest trots en gelukkig maakt, is te zien hoe ze transformeren – niet alleen hun manier van dansen, maar hun ethiek en waarden, hun gedrag ten opzichte van de groep en van elkaar. Leren om na te denken en verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en elkaar te respecteren.
Met hun verschillende achtergronden kost het veel tijd en geduld om tot een groepscoherentie te komen waarbij men elkaars manier van zijn en werken begrijpt en respecteert. Voor sommigen duurt dat iets langer dan voor anderen, maar als er een doorbraak is, is dat hartverwarmend!”

“Het is Alain’s (Honorez) en mijn taak om hen mentaal, fysiek en artistiek te begrijpen en te begeleiden en om daar in te slagen is zo bevredigend! Elk nieuw seizoen met nieuwe rekruten zien we de eerste grote verandering bij hun terugkomst na de kerstvakantie.”

“Vanaf dat bepaalde moment worden ze echt JBA!”

“Dit alles zorgt er voor dat ik de moeilijke momenten doorkom – en het waren er velen! Natuurlijk is er ook Alain die naast mij staat en mij steunt – ik vertrouw hém en elke beslissing die hij neemt volledig en zonder enig voorbehoud!”

“Wat ons ook deugd doet zijn de hartelijke woorden van steun die we horen van gastdocenten, coaches, choreografen, ouders van onze dansers en alle vrienden en vrijwilligers die ons voortdurend bijstaan: als één staan ze achter ons en loven zij het werk dat we doen.”

“Na hele dagen in de studio samen met de dansers zie je soms door de bomen het bos niet meer! Maar wetende dat de dansers mij vertrouwen, alsook hen zo goed zien dansen, maakt het allemaal de moeite waard en zorgt voor de grootste voldoening!”

© Alain Honorez & Nicha Rodboon